.

خانه > رویدادها > نسبت بین اسلام و عرفان

نسبت بین اسلام و عرفان

shabestari

دکتر اعوانی،دکتر کاکایی،دکتر پازوکی

گروه اندیشه: یکی از اساتید فلسفه دانشگاه در همایش ”عرفان، اسلام، ایران و انسان معاصر- نکوداشت شهاب الدین سهروردی”، عارف را کسی عنوان کرد که اسما الله را حس میکند ، سخن خدا را شنیده و خدا را می بیند

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از ستاد خبری همایش ”عرفان، اسلام، ایران و انسان معاصر”، دکتر قاسم کاکایی، در این همایش، سهروردی را وارث تصوف ایرانی دانست که چیزی جز ترجمان معنویت اسلامی نیست و گفت: دو گروه ”مستشرقین و روشنفکران مشرق زده” و ”متهجرین مذهبی” بین عرفان و اسلام رابطه ای نمی بینند.
وی اسلام را مجموعه ای از تعالیم نظری و عملی دانست که در فرایند رسالت ، توسط حضرت محمد و از طرف خدا نازل شد و برای هدایت انسان در بشر تجلی پیدا کرد و افزود: عرفان نیز ادراک خداوند و امور غیبی از طریق مشاهده قلبی است که در فرایند سیر و سلوک حاصل می شود.
کاکایی با تاکید بر آنکه دین درجاتی دارد، اظهار داشت: اسلام نخستین مرحله است و در درجات بالاتر به ترتیب : ایمان احسان، تقوا و یقین قرار دارند در این صورت فردی می تواند مسلمان باشد ولی مومن نباشد.
همچنین یقین هم درجاتی دارد ایمان هم درجاتی دارد.
آیا همه ما ایمان به غیب داریم؟ آیا همگان ”عین الیقین” و ”حق الیقین” داریم؟ درجات آن متفاوت است . متقی به غیب و آخرت ایمان دارد.
این استاد فلسفه با بیان اینکه عارف کسی است که سخن خدا را مستقیم شنیده و وجه خدا را می بیند اظهار داشت: عارف اسماء خدا را حس می کند و آن را در همه چیز می بیند و به این ترتیب می تواند به خدا نزدیک شود. در این صورت است که اگر کسی بخواهد به خدا نزدیک شود فاصله ای با خدا نخواهد داشت یعنی خدا یافتنی و خیلی نزدیک است و آیا این اسلام غیر از عرفان است؟
وی با بیان این جمله از حضرت امام سجاد مبنی بر اینکه: خدایا کیست که طعم محبت تو را چشیده باشد و کس دیگر را انتخاب کند” در ادامه گفت: در این معنا عارف کسی است که حلاوت ایمان را چشیده باشد و اگر خدا درون کسی جای گرفت دیگر نمی تواند ساکت بنشیند و انگشت نمای مردم می شود. زیرا او ”واله” است یعنی شیفته ای که حالت دیوانگی در او دیده می شود .
کاکایی با بیان اینکه اصطلاحات تصوف و عرفان منشایی قرآنی دارند تصریح کرد: اگر کسی در عرفان پا گذاشت ، به درجاتی از یقین می رسدکه قرآن برایش واضح می شود. زیرا قرآن بطن های مختلف داشته و همه این درونیات برایش آشکار می شود.
دکتر کاکایی با تاکید بر آنکه فلاسفه ، متکلمان، فقها و حتی ظاهر گرایان قرآن را تاویل کرده اند، با نقل سخنی از ابن عربی عرفا را کمترین کسانی دانست که قرآن را تاویل کرده اند، زیرا عارف بطن اسلام و قرآن را می بیند و در حقیقت عرفان اسلامی از بطن اسلام جوشیده است
این مطلب را منتشر کنید:
Facebook Twitter Linkedin Email
  1. ۸ مهر ۱۳۸۹ در ۱۳:۴۲ | #1

    با سلام.
    آقای کاکایی منظور شما کدام اسلام است ؟؟؟؟ اسلام عربی؟؟؟؟؟ یا اسلام خدائی!!!
    تنها دیدگاه جهانی برای آینده اسلام است. دین, صلح و دوستی. ولی سوال اینست کدام اسلام؟
    اسلام خدائی (جهان وطنی) یا اسلام عربی (قومی گرائی و ملی گرائی)

    سوره ال عمران آیه ۱۹ دین نزد خدا اسلام است…

    سوره ال عمران آیه ۸۵ کسی که جز اسلام را بعنوان دین بپذیرد از او پذیرفته نمی شود.
    پس می بینیم دین نزد تمام پیام آوران اسلام بوده و حضرت محمد(ص) اولین عربی است که به اسلام ایمان می آورد. انعام آیه ۱۴ و ۱۶۳ الزمر آیه ۱۱-۱۲
    در رابطه با اسلام

    کلمه اسلام از شهر اورشلیم گرفته شده (Urshalem). در زمان حضرت ابراهیم سفر پیدایش باب ۱۴ آیه ۱۸ملک صدیق و ملک سالیم نان و شراب بیرون آورد و او کاهن خدای تعالی بود.
    سور انعام ۱۲۷-
    آنانراست خانه سلام (دارالسلام )نزد پرورگار خویش و اوست دوست ایشان بدانچه
    بودند میکردند.
    یونس۲۵
    ۲۵- و خدا میخواند به سوی خانه سلام ( اورشلیم) و هدایت کند هرکه را خواهد به سوی راهی راست.
    کلمه اسلام در زبان عبری به معنی صلح (Peace) می باشد و آن تائید می شود با عبرائیان باب ۷ آیه ۲

    همانطور که می بینیم در زمان حضرت ابراهیم Urshalem در زمان حضرت عیسی Jerusalem در زمان حضرت محمد(ص) Mosalem و هر سه در کلمه سلام مشترک می باشند.

    پس همانطور که می بینیم یهودیت و مسیحیت و محمدی شاخه ای از اسلام است.

    سوره حج آیه ۷۸

    خداوند برای شما در دین بیچارگی قرار نداده است این آئین پدر شما ا براهیم است او شما را مسلمان نامیده است تا قبل از آن که این شریعت (منظور حضرت محمد) آمده باشد.
    اورشلیم یا بیت المقدس
    کنعانیها اولین گروه موحد در این منطقه بودند اند که در این سرزمین میزیسته اند و آنرا (اورسالم) نامیدند.اورسالم نامی ترکیبی از دو واژه‌ی «اور» و «سالم» است.
    «اور» کلمه ای سومری به معنای شهر است و در زبان عبری نیز اور را آتش،روشنایی و مقدس ترجمه کرده‌اند. این واژه را در کلماتی چون اورمیه (آب مقدس)، اورمزد (روشن‌مقدس) نیز می‌توانیم مشاهده بکنیم. «سالم»نیز به مفهوم صلح،سلامتی و آرامش ذکر شده‏. ترکیب این دو واژه اورسالم را نتیجه میدهد که به معنای شهر سلامتی و صلح و آرامش است.
    اورسالم نزد یهود به “یروشالایم” (יְרוּשָׁלַיִם)‎ و فراعنه به “اوشامام” و یونان و روم به “هیروسولیما” و نزد غرب به “جروسالم”(Jerusalem) * (Holy land) شهرت یافت. مسلمین و اعراب آن را بیت المقدس (شهر قدس) نامیدند که همان ترجمه‌ی اورسالم (مدینه السلام) است. این شهر در طول تاریخ نام‌های دیگری چون ارین ئیل، ایلیا، بیت همیقداش‏، ایلیا‌کاپیتولینا را نیز به خود دیده است که در حال حاضر استعمال نمی‌شود.
    خلاصه ای از وبلاک mrmahdi.blogfa.com یا سایت http://www.salamtwo.com
    با تشکر : م- مهدی

Captcha Captcha Reload


برخی از رویدادها

برخی از تألیفات

  • دعا، مراقبه‌ای درمانگر؟  روابط عمومی شهر کتاب -هادی مشهدی:  کتاب «هنگام نیایش چه می‌کنیم؟» با زیر عنوان، «در باب نیایش و سرشت ایمان»، نوشته‌ی ...
  • هستی و عشق و نیستی خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: کتاب "هستی و عشق و نیستی" نوشته قاسم کاکایی از سوی انتشارات هرمس در 503 صفحه منت...
  • کربلا و خون به مناسبت حلول ماه محرم الحرام بخشی از کتاب گلبانگ سربلندی تألیف دکتر کاکایی را در ابنجا می آوریم. این بخش به پیوند ...
  • راز گلشن راز  دکتر قاسم کاکایی دانشيار دانشگاه شيراز - خردنامه صدرا ش. 57 چکیده در ميان منظومه‌هاي عرفاني، گلشن ر...
  • ورای قيل و قال ... تفسير کاکایی از موضوعات و مقولات عرفاني، غالباً حكمي است و همين امر نظم و ساماني به ديدگاه ايشان مي‌دهد. از افروختگي و ذ...