.

خانه > رویدادها > کنفرانس جهانی بزرگداشت مولانا در ترکیه

کنفرانس جهانی بزرگداشت مولانا در ترکیه

qunieh

آرامگاه مولانا

ِِِبه مناسبت بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا از سوی یونسکو و وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه در خرداد   ۱۳۸۶ کنفرانس بزرگ و جهانی مولانا به مدت پنج روز در دو شهر استانبول و قونیه (مدفن مولانا) برگزار شد. در این کنفرانس نزدیک به ۲۰۰ نفر از مولوی شناسان و عرفان پژوهان سراسر دنیا گرد آمده بودند. سید حسین نصر، ویلیام چیتیک، جیمز موریس، کارل ارنست، ساچیکو موراتا، آلن گادلاس و پابلو بنیتو از جمله ارائه دهندگان مقاله در این کنفرانس بودند. از ایران نیز حدود ۲۰ نفر شرکت داشتند از جمله: دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر عبدالکریم سروش، دکتر محمدعلی موحد، دکتر شهرام پازوکی، دکتر کریم زمانی، محمد خواجوی و دکتر قاسم کاکایی.

INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON MEVLÂNÂ CELÂLEDDÎN RÛMÎ
II. GUN / SECOND DAY
۹ MAY 2007
SALON 2
Başkan / Chairman : Prof. Pablo Beneito
GHASEM KAKAEI Vahdet-i Vücûd’a Dair Bir Mesnevî Beytini Muhtelif Okuma Arayışları / Surveying Different Readings of a Verse of Mathnavi on “Unity of Being” (Wahdat al-Wujud)
VICTOR PALLEJA DE BUSTINZA; Mevlânâ ve İbn Arabî: Bir Ortak Doktrin ? Eşyânın Tabiatı üzerine Husbaniyye ve Sofistler / Mevlana Rûmî and Ibn ‘Arabî: A shared doctrine? The “husbaniyya” and the “sofists” on the nature of reality
MOHAMED MESBAHI Mevlânâ’nın Tevhid Fikri / The idea of unity in Jâlâleddin Rumi
MULYADHI KARTANEGA Mevlânâ’nın Evrim Teorisi (Molla Sadra, Darvin, Bergson ve Ian Barbour ile Mukayeseli Olarak) / Rumi’s Theory of Evolution (in comparison with Mulla Sadra, Darwin, Bergson, and Ian Barbour
SAFER AKHTAR
Surveying Different Readings of a Verse of Mathnavi on “Unity of Being” (Wahdat al-Wujud).

“Dr Ghasem Kakaie”

Abstract
In this article, we will discuss the verse: ” We and our existences are non-existences / Thou art the absolute Being which manifests the perishable. ” ( Mathnavi vol.1,verse 602).
In this relation two different “unities” will be distinguished: ” introversive” and “extroversive”. The language which explains the first one is usually mystical, psychological or poetical. But in expressing the second type of unity, the mystics usually employ philosophical language. It seems that Mawlana’s language in above mentioned verse is philosophical and therefore he is explaining extroversive unity. For clarifying this point we try to answer the following questions:
۱- What is the real meaning of “unity of Being” from Mawlana’s viewpoint?
۲- What is the meaning of “absolute Being” in this verse?
۳- What does Mawlana mean by “non-existence” ?
۴- Is Mawlana influenced by Ibn Arabi in this verse?

We will discuss different implications of this verse according to Mawlana’s other verses. We will also discuss different readings of this verse which are other than Nicholson’s version

این مطلب را منتشر کنید:
Facebook Twitter Linkedin Email

Captcha Captcha Reload


برخی از رویدادها

برخی از تألیفات