.

خانه > رویدادها, مقاله ها, نقد و بررسی > دکتر کاکایی در همایش “عقلانیت و حکمت سینوی”

دکتر کاکایی در همایش “عقلانیت و حکمت سینوی”

ابن سینا

ابن سینا

خبرگزاری فارس- به گزارش خبرنگار اعزامی آیین و اندیشه خبرگزاری فارس به همدان،  همزمان با اول شهریور روز جهانی بزرگداشت ابن سینا، همایش «عقلانیت در حکمت سینوی» با همکاری بنیاد بوعلی سینا،انجمن حکمت و فلسفه ایران، دانشگاه بو علی سینا و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان  با حضور و سخنرانی  اساتید و چهره‌های برجسته فلسفه کشور در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد. این همایش پس از مراسم افتتاحیه، در چهار نشست بزگزار شد. سخنرانان این همایش عبارت بودند از: دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر کریم مجتهدی، دکتر ضیاء موحد، دکتر حسین معصومی همدانی،  دکتر نجفقلی حبیبی، دکتر قاسم کاکایی، دکتر محسن جوادی، دکتر انشاء الله رحمتی، دکتر محمد ذبیحی، دکتر محمود یوسف ثانی، پروفسور عبدالواحد شمال اف، دکتر یوسف شاه حسینی، دکتر محمدجواد رضایی و دکتر شهین اعوانی. در نشست اول که یه ریاست دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر حبیبی، دکتر کاکایی و دکتر غلامی برگزار شد، دکتر کاکایی مقاله مبسوطی تحت عنوان” عقلانیت و عرفان: فیلسوف ایرانی از نگاه عارف آلمانی” ارائه داد که چکیده آن به شرح زیر است:

 

 

مایستر اکهارت (۱۳۲۷-۱۲۶۰ میلادی) یکی از بزرگترین عرفای قرون وسطای مسیحی و شاید بزرگترین عارف نظریه پرداز مسیحی باشد. وی در پدید آوردن نظام عرفانی خویش از اندیشه های بسیاری از متفکران قبل از خویش سود می برد. اما استفاده از متفکری غیر مسیحی، آن هم متفکری که پس از ظهور مسیحیت پا به عرصه هستی گذاشته و متعلق به دینی باشد که بزرگترین جنگهای مسیحیت در زمان اکهارت تحت عنوان جنگهای صلیبی با پیروان آن دین صورت گرفته باشد، خود بسیار عجیب و درس آموز است. ابن سینا در چشم اکهارت منزلتی بس رفیع دارد. اکهارت در تبیین بسیاری از قواعد فلسفی همچون« قاعدۀ الواحد» و «قاعدۀ بسیط الحفیقه» و حتی دربحث «وحدت وجود » از ابن سینا استفادۀ شایان می برد. در مباحث نفس شناسی مدیون این سینا است. حتی در تفسیر آیات کتاب مقدس به دیدگاههای ابن سینا استناد می کند. وی قرائتی اشراقی و عرفانی از ابن سینا دارد. این مقاله به طور مبسوط به موارد فوق و تاثیرات اکهارت از ابن سینا در نظام پردازی عرفانی می پردازد و نشان می دهد که نظریه پردازان بزرگ عرفانی عرفان را نه تنها با عقلانیت در تضاد نمی دیده اند بلکه آن را به نوعی مبتنی بر عقلانیت می دانسته اند.

این مطلب را منتشر کنید:
Facebook Twitter Linkedin Email

Captcha Captcha Reload


برخی از رویدادها

برخی از تألیفات