.

خانه > رویدادها > فرازهایی از پیام آیت‌الله جوادی آملی به سمینار امام، فلسفه و حکمت

فرازهایی از پیام آیت‌الله جوادی آملی به سمینار امام، فلسفه و حکمت

ayajullah javadi

آیت الله جوادی آملی

بسم الله الرحمن الرحیم 

                                                                    

           بهترین تحیت و درود الهی به ارواح تابناک انبیا و اولیا و صلحا و صدیقین و شهدا و حکمای متأله و به روان پاک امام راحل که حکیم متأله عصر ما بود و با عرض احترام و ادب به حضور شما اندیشوران و اساتید بزرگوار دانشگاهها و دانشجویان گرانقدر مخصوصاً بخش حکمت و فلسفه.
          گرچه سعادتی و سیادتی برای ما بود که در جمع شما بزرگواران مشرف بشویم و از فیض و فوز سمینار بزرگداشت امام و حکمت برخوردار شویم، لیکن اکنون که این توفیق بهره ما نشد و از نزدیک نتوانستیم آن فیض و سعادت را ببریم، چند جمله‌ای به عنوان عرض ادب و اظهار اشتیاق و شوق به این سمینار ارزشمند که به عنوان امام و حکمت در یکصدمین سال میلاد آن بزرگوار تشکیل شده است تقدیم می‌کنیم.
          حکمت شأنی از شؤون الهی است و حکیم نامی از نامهای خدای سبحان. کتابهایی که انبیا ارائه کرده‌اند همان حکمت الهی است که برای هدایت و سعادت جوامع بشری نازل شده است و انبیا و اولیایی که از طرف ذات اقدس اله اعزام و ارسال شده‌اند حکمای راستینند که مظهر اسم حکیم حق تعالی هستند. سمت انبیا نیز تعلیم کتاب و حکمت است. آن اندیشه ناب و متقن که نفوذ ناپذیر و محکم است حکمت نامیده می‌شود، خواه به جهان بینی برگردد و خواه به ایدئولوژی، خواه حکمت نظری باشد خواه حکمت عملی. آن عملی که با عزم و اراده و اخلاص و نیت جزمی همراه است کاری است حکیمانه و آن عالم و اندیشوری که گزاف گو نیست در بخش نظر حکیم است و آن مؤمن وارسته‌ای که در بخش عمل جز ذات اقدس اله هدفی ندارد در بخش عمل حکیم است و این دو شأن و دو بخش را کتابهای آسمانی عموماً و قرآن کریم خصوصاً به ما آموخت…
          …. در عصر ما امام راحل رضوان الله تعالی علیه، هم در بخش جهان بینی و نظر مظهر اسم حکیم خدا بود و هم در بخش عمل، که ایمان و اراده و عزم و اخلاص است، مظهر حکمت الهی بوده است.
          ….. شما اساتید بزرگوار و دانشجویان عزیز که در این رشته تلاش و کوشش می‌کنید گرچه هر کدام به نوبه خویش مظهر اسم حکیم خدائید، اما سعی کنید مظهریت کامل برای این نام داشته باشید. نشانه کامل مظهریت این است که هر کدام از ما در نهان و نهاد خویش تمام شعب اندیشه و ادراک را به امامت عقل نظری وادار به نماز جماعت کنیم.
          ….. اگر ما توانستیم بحث‌های اندیشه‌ای را به امامت عقل نظر، و بحث‌های کشش و گرایش را به امامت عقل عمل، هماهنگ کنیم، آن گزارش‌های علمی حکیمانه ما در کنار این گرایشهای عملی حکیمانه‌مان، به آن اوج نفس بار می‌یابد چرا که همه این نظر و عمل جزء شؤون نفسند که حقیقت ما را همان تشکیل می‌دهد.
          … کسانی که حکیمانه با خدا و فیض خدا و جهان خدا و عالم و آدم آفریده خدا در ارتباطند، آنها بنام خود حق به سر می‌برند نام خدا را بر لب و یاد خدا را در دل احیاء می کنند. “فاذکرونی اذکرکم”: “به یاد من باشید من هم بیاد شما”
          ….. یکصدمین سال میلاد امام پیامی برای جوامع بشریت دارد که ان پیام از ام القرای ایران اسلامی صادر می‌شود و آن نشر اندیشه ناب است از یک سو و نشر عمل صحیح است از سوی دیگر.
          …. یک موسای کلیم می‌تواندکوه طور را مجلای فیض خدا کند. …. این انسان کامل است که فیضش به طور می‌رسد نه به عکس.
          … اگر انسان کامل شد و اگر سلسله جبال و سنگ سخت و صخره صماء از فیض انسان بهره می‌برد، جوامع بشری کمتر از سنگ نیستند آنها تشنه معارفند لذا آن بزرگوار ادب پرور چنین فرمود:
بنواخت نور مصطفی آن اسطن حنانه را             کمتر ز چوبی نیستی حنانه شو حنانه شو
          … مجدداً یکصدمین سال میلاد امام راحل را گرامی می‌داریم و مقدم شما اساتید بزرگوار حکمت و فلسفه و دانش پژوهان و محققان این رشته را ارج نهاده و از دست اندرکاران برگزاری سمینار انان و حکمت حق شناسی می‌کنیم و توفیق همگان را از ذات اقدس اله مسألت می‌نماییم…..
 
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
این مطلب را منتشر کنید:
Facebook Twitter Linkedin Email
  1. علی اکبر امیری
    ۵ اسفند ۱۳۸۹ در ۱۳:۳۲ | #1

    سلام خسته نباشید من دانشجوی الهیات فلسفه وحکمت هستم عالی بود تشکر

Captcha Captcha Reload


برخی از رویدادها

برخی از تألیفات

  • کربلا و اشک (2)  حال كه به حسين(ع) رو آورده‌ايم تا بر او بگرييم، بايد بدانيم كه گريستن بر حسين(ع) هم علل و اسبابي دارد و هم...
  • قانونمندی در نظام آفرینش ما بالوجدان خود را با عالمی مواجه می بینبم که دارای نظم و نظام است. حال اگر توحید افعالی را بپذیریم، سؤال این است که...
  • کتاب عوالم خیال به چاپ هفتم رسید کتاب عوالم خیال نوشته ویلیام چیتیک ترجمه قاسم کاکایی ظرف هفت سال به چاپ هفتم رسید. این کتاب را انتشارات هرمس چاپ ومنتش...
  • راز گلشن راز  دکتر قاسم کاکایی دانشيار دانشگاه شيراز - خردنامه صدرا ش. 57 چکیده در ميان منظومه‌هاي عرفاني، گلشن ر...
  • کتاب عوالم خیال به چاپ هفتم رسید کتاب عوالم خیال نوشته ویلیام چیتیک ترجمه قاسم کاکایی ظرف هفت سال به چاپ هفتم رسید. این کتاب را انتشارات هرمس چاپ ومن...